Článek
Řidičáky nejsou žádná velká věda, ale různá omezení, pravidla nebo výjimky mohou občas zamotat hlavu i zkušeným matadorům.
Skupina AM
S řidičákem skupiny AM smíte už od 15 let samostatně řídit vozidla s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů za hodinu. U dvoukolových ještě platí omezení objemu spalovacího motoru do 50 kubických centimetrů, případně elektromotoru do výkonu 4 kW. U tříkolových je objem benzinového motoru omezen na 50 kubických centimetrů a ostatní motory do výkonu 4 kW.
Do této sekce patří i čtyřkolová vozidla o hmotnosti v nenaloženém stavu maximálně 350 kilogramů a s benzinovým motorem do objemu 50 kubických centimetrů nebo jiným motorem s výkonem do 4 kW.
Skupina A1
Abyste mohli legálně šoférovat mašinu s postranním vozíkem (nebo bez) spadající do skupiny A1, musí být objem spalovacího motoru předmětného vozidla do 125 kubických centimetrů, jeho nejvyšší výkon 11 kW a poměr výkonu a hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg. Tříkolová motorová vozidla smějí být naladěna na nejvýše 15 kW. Věková hranice pak začíná na 16 letech.
Co ještě můžete řídit: AM, čtyřkolová vozidla o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3
Skupina A2
Řidičák na skupinu A2 si je možné legálně vyzvednout až po složení zkoušek a dovršení věku 18 let. Vozidla této skupiny musí mít omezený výkon motoru, a to na maximálně 35 kW a poměr výkonu a hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg. Dále platí, že tato vozidla nesmí být upravena z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem. Zákon zde opět povoluje postranní vozík.
Co ještě můžete řídit: AM, A1
Skupina A
Nejsilnější motocykly (i s postranním vozíkem) bez výkonnostního omezení osedláte buď od 24 let, nebo už ve 20 letech, avšak musíte vlastnit řidičské oprávnění skupiny A2 minimálně dva roky. Do skupiny A jsou zařazena také tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW.
Co ještě můžete řídit: AM, A1, A2, čtyřkolová vozidla o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg
Skupina B1
S „malým“ řidičákem na auto lze už od 17 let řídit čtyřkolová motorová vozidla, jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží.
Co ještě můžete řídit: AM, A1 tříkolová
Skupina B
S řidičákem skupiny B, který lze získat nejdříve v 18 letech, smíte kromě automobilů do celkové hmotnosti 3 500 kg řídit motocykly s objemem motoru do 125 kubických centimetrů a výkonu 11 kW, pokud je stroj vybaven automatickou převodovkou. Dále můžete vléci přípojné vozidlo s celkovou hmotností do 750 kg nebo řídit jízdní soupravu, pokud součet celkové hmotnosti obou vozidel nepřekročí 3,5 tuny.
Příklad: automobil (3 500 kg) + přívěs (750 kg), automobil (2 500 kg) + přívěs (1 000 kg)
Co ještě můžete řídit: AM, A1 s automatickou převodovkou, A tříkolová (od 21 let), B1, B78
Traktor: jde-li o vozidlo do 3,5 tuny, tak stačí jen skupina B, ale pokud jde o lesnické zařízení nebo stavební stroj, je zapotřebí strojnický průkaz
Skupina B96
S harmonizovaným kódem B96 zapsaným v řidičském oprávnění smíte kočírovat jízdní soupravu složenou ze dvou vozidel, kde přípojné vozidlo převyšuje celkovou hmotnost 750 kg a součet celkových hmotností obou vozidel převyšuje 3 500 kg, avšak nepřekračuje 4 250 kg.
Příklad: automobil (3 000 kg) + přívěs (1 250 kg)
Co ještě můžete řídit: AM, A1 s automatickou převodovkou, A tříkolová (od 21 let), B1, B78
Skupina B78
Řidičský průkaz B78 opravňuje k řízení motorových vozidel se samočinně ovládanou převodovkou a s nejvýše osmi místy k sezení (mimo řidiče), jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg. Zákon také umožňuje kombinaci skupin B78+B96 a B78+E.
Co ještě můžete řídit: AM, A1 s automatickou převodovkou
Skupina B+E
Když už máte řidičák skupiny B, mrkněte ještě na skupinu E. Díky ní budete moci legálně vléci za vozidlem s celkovou hmotností do 3 500 kg přívěs, jehož celková hmotnost nepřevýší také 3 500 kg.
Další podmínky: vlastnictví B
Co ještě můžete řídit: AM, A1 s automatickou převodovkou, A tříkolová (od 21 let), B1, B78+E, B78+B96, B96
Skupina C1
Řidičský průkaz skupiny C1 opravňuje k řízení motorových vozidel s výjimkou D1 a T, jejichž nejvyšší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 7 500 kg, avšak počet míst k sezení (včetně místa řidiče) nepřevyšuje 9. Za automobilem lze vléci přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg. Řidičák na C1 lze vlastnit od 18 let.
Další podmínky: vlastnictví B
Co ještě můžete řídit: AM
Skupina C1+E
S tímto oprávněním lze řídit jízdní soupravy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost nepřevyšuje 12 000 kg. Souprava musí být složena z vozidla skupiny C1 a přípojného vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg, nebo z vozidla skupiny B a přípojného vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti vyšší než 3 500 kg.
Další podmínky: vlastnictví C1
Co ještě můžete řídit: AM, B+E
Skupina C
Řidičský průkaz skupiny C opravňuje k řízení motorových vozidel (mimo T a D1), jejichž nejvyšší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, avšak počet míst k sezení (včetně místa řidiče) nepřevyšuje 9. Za automobilem lze vléci přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg.
Standardně si lze řidičák udělat až od 21 let, respektive od 18 let, pokud jde například o vozidla IZS, celní správy, armády, vězeňské služby, obecní policie nebo automobily nutné v rámci servisu podrobit zkušební jízdě. Výjimku na 18. rok mají též držitelé průkazu profesní způsobilosti nebo lidé v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu.
Další podmínky: vlastnictví B
Co ještě můžete řídit: AM, C1
Skupina C+E
S plnohodnotným „céčkem“ a „éčkem“ můžete usednout za volant jízdní soupravy složené z auta skupiny C a přípojného vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
Další podmínky: vlastnictví C
Co ještě můžete řídit: AM, B+E, C1+E, D+E (pokud jste držiteli D)
Skupina D1
Autobus lze šoférovat už od 21 let, ovšem jeho délka nesmí přesáhnout osm metrů. Vůz skupiny D1 musí mít více než osm, ale nejvýše 16 míst k sezení kromě místa řidiče. Za takovým vozidlem můžete táhnout přípojného vozidlo o celkové hmotnosti maximálně 750 kg.
Další podmínky: vlastnictví B
Co ještě můžete řídit: AM
Skupina D1+E
Když si k D1 uděláte ještě E, zákon vám dovolí kočírovat jízdní soupravu složenou z vozidla skupiny D1 a přípojného vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
Další podmínky: vlastnictví D1
Co ještě můžete řídit: AM, B+E
Skupina D
Vlastnictví řidičáku D znamená, že smíte řídit motorová vozidla určena pro přepravu osob s více než osmi místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kilogramů. Standardní věk pro získání je oprávnění je 24 let, ovšem i zde platí výjimky.
Za volant plnohodnotného autobusu smíte usednout už v 21 letech, pokud jde například o vozidla IZS, celní správy, armády, vězeňské služby, obecní policie nebo o automobily nutné v rámci servisu podrobit zkušební jízdě.
Dále se od 21 let dostanete k „déčku“ v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu, nebo pokud jste držitelem průkazu profesní způsobilosti řidiče a podrobili jste se vstupnímu školení podle zvláštního právního předpisu v rozšířeném rozsahu.
Jinak se za volant legálně dostanete až ve 23 letech. Jestli ale řídíte vozidlo linkové osobní dopravy a trasa linky nepřesahuje 50 kilometrů, tak taky můžete řídit už v 21 letech.
Další podmínky: vlastnictví B
Co ještě můžete řídit: AM, D1
Skupina D+E
Zkušení piloti s D+E mohou být řediteli jízdní soupravy složené z vozidla skupiny D a přípojného vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
Další podmínky: vlastnictví D
Co ještě můžete řídit: AM, B+E, D1+E
Skupina T
Každý zemědělec by měl disponovat oprávněním skupiny T, které umožňuje od 17 let řídit traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo.
Tak teď už budete mít jasno, co můžete s danou skupinou řídit, případně od kolika let lze předmětné oprávnění získat. Většině z nás asi postačí klasické „béčko“, které ovšem obsahuje řadu řidičských bonusů navíc. Pokud ho ještě nemáte, radíme zahájit výcvik v autoškole co nejdříve. Je totiž možné, že se brzy změní legislativa a vy pak dostanete „papíry“ jen zkoušku.
Odborná spolupráce při tvorbě textu: Jaroslav Hrůza z královéhradecké autoškoly J